17.90€

Frédéric Beigbeder, “17.90€”, Tallinn: Varrak, 2011, tõlkinud Anti Saar

Õnn on ahastusseajav.

Milles peitub õnn? Valges liivas, sinises taevas ja soolases vees. “Vesi, Õhk, Elu”, nagu ütleb Perrier. Õnn on astuda Perrier’ mineraalveereklaami või saada reisifirma reklaampostriks kuulsa merest väljuva jalajäliereaga, mis tulisel pontoonil hetkega aurustub.

Kuidas leida (tõelist) õnne, kui sind ümbritseb igakülgselt reklaam, mis kinnitab sulle, et oled õnnelik, kui tarbid vastavat toodet, kui saavutad õndsuse läbi pideva nuumamise ja sellele järgneva paastumise. Kui reklaam eraldab sind kõigist inimestest ning paneb mõtlema vaid selle peale, kuidas eneserahuldamiseks saada piisavalt pappi, et osta omale tossud. (Rikkad müüvad Nike’e, et osta narkot ja vaesed müüvad narkot, et osta Nike’e.)

Põhimõtteliselt peaks demokraatlikul ühiskonnal olema huvi kasutada kommunikatsiooni erakordset jõudu inimolendite maailmapildi avardamiseks, mitte selle kinninöörimiseks. Kuid seda ei juhtu iialgi, kuna seda võimu valdavad isikud eelistavad igasugustest riskidest hoiduda. […] Nad teavadad, et teie ainus jõud peitub teie deebetkaardis. Nad tahavad takistada teil valimast. Nad peavad muutma kogu teie vaba aja šoppamise ajaks.

Raamatu peategelane on Octave, suure reklaamiagentuuri loovkujundaja, kellel on kõrini. Enesest, tööst, tarbimisest, elust üldisemalt, sest kogu sellest turumaailmast ei näi absoluutselt väljapääsu olevat. Võiks ju arvata, et olles ise süsteemis sees, juhtival kohal isegi, on vastupanu lihtsam, on võimalik midagi muuta, vähemalt ise astuda välja fassaadimaailma klantspildilisusest ning olla “õnnelik”. Kuid vastupanu seisneb tema jaoks eelkõige teistmoodi tarbimises – narko, litsid, jne – mis võimaldavad enesehävitust, mitte loomist. Niisiis, et saavutada mõnevõrra positiivsem tulemus, otsustab Octave kirjutada selle raamatu. Kuid saavutab hoopistükkis edutamise. Kõikvõimalikud ülbitsemised, solvamised, kaklemised jne kulmineeruvad tugevama positsiooni saavutamisega. Tuleb välja, et siiski on ainuke võimalus enesehävitus, enese kustutamine kaardilt, sest ainult reklaam, teadmine, et sind jälgitakse, et sa oled nähtav ja et sinuga “arvestatakse” (tarbija) üleüldse moodustabki selles maailmas inimese.

Iga natukese aja tagant haigutab tagaplaanil keegi tüdruk, kes ei tea, et teda parajasti filmitakse. Siis sõidab kaamera talle lähemale ja niipea, kui tüdruk märkab objektiivi, lööb ta uuesti tulesädemena lõkendama, hakkab pornonäitleja poose võtma ja teeseldud süütusega oma sõrmi lutsima. Terve lõpmatusena tunduva tunni jälgid sa seda supelfašismi ja nuusid oma kokat.

Varsti ei pea sa enam liigutamagi: tootjad tunnevad su maitset, kuna su külmik on ühendatud netiga, ning toovad sulle koju kätte kogu toidumoona, mida sul parajasti napib – kogu su elu võetakse arvele ja industrialiseeritakse. Kas pole oivaline? Ütle kaamerale tere – tema on su ainuke sõbratar.

Reklaam on Béigbéder’ romaanis midagi ohtlikku, hävitavata ja samas vältimatut – reklaam kirjutab sulle ette võltsvajadused, mille kaudu sa pead ennast vormima, st see on takistus, mis on ees tõelisel eneseloomisel; samal ajal on ta aga vältimatu tingimus olemiseks üleüldse, reklaam loobki selle maailma, milles me elame, ja lõppeks meid. Sest, olles juba röövitud igasugustest sotsiaalsetest ja intiimsetest suhetest, ei jää peale reklaami kaotamist järgi muud kui vaid tüütu mõttetu seks, olesklemine, nühkimine, mis ei saa pakkuda rahuldust. Olles õpetatud elama individualistlikult eneserahuldamise eesmärgil igasuguste brändide kaudu, ei oska keegi elada teistmoodi, ei oska enam kommunikeeruda teiste inimestega, luua suhteid, mille kaudu saavutada see müstiline tühjus nimega “õnn”.

Advertisements

One thought on “17.90€

  1. Pingback: Frederic Beigbeder “17,90 €” « noudmiseni

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s