Road to Nowhere

Road to Nowhere

USA 2010; lavastaja Monte Hellman; stsenarist Steven Gaydos; osades Shannyn Sossamon, Tygh Runyan, Cliff De Young, Dominique Swain, Waylon Payne, John Diehl

“Road to Nowhere” on just selline film, mida on nauding vaadata ning mis paneb sellest kirjutaja oma keelt ümber vaatama, oma kasutatavate mõistete adekvaatsust ümber hindama. Kas keeles, milles tõlgendus paratamatult peab olema, on üldse võimalik midagi filmi kohta öelda, laskumata banaalsustesse, mis muudab vaatamiskogemuse lõppkokkuvõttes läbikukkunuks? Sest nauding [jouissance] on just nimelt see, mida ei ole võimalik tõlgendada – seda peab kogema. Kuid tõlgendustegevus, kriitika jõuab tahes-tahtmata mingil hetkel oma piirini ning peab lausuma midagi säärast: “X tähendab Y” – väitelause, mis deklareerib lausumishetkel oma tõesust, kuid ei käi tihti mitte tõlgendatava kujundi, vaid tõlgendava keele enese süsteemi kohta. Keel loob tõest teadmist, taandades oma objekti keeleks, sulgedes selle tähendusvõimalused grammatiliselt korrektsete lausungite piiridesse:

[…] linguistic signs are perhaps the only ones to constitute a pure knowledge, that is, to absorb and reabsorb the whole content of the image as consciousness or appearance. They do not let any material that cannot be reduced to an utterance survive, and hence reintroduce a subordination of semiotics to a language system. (Deleuze, “Cinema 2”, 30)“Road to Nowhere’i” puhul tähendaks taoline käitumine umbes järgmist: “Noor filmitegija satub oma uue filmi tegemisel pahandustesse; kunst ja reaalsus hakkavad järjest enam segunema, kuni – metafoor – ELU ON KUNST.” [Lakoffi ja Johnsoni kontseptuaalsete metafooride lähenemine, mis taandab kõik diskursused sarnasustele, eri valdkondade ühendustele – tunnetus metafooride kaudu]. Kuid mida oleme taolise analüüsiga saavutanud? Meil ei ole vaja Hellmani, et öelda, et kunst on elu ja vastupidi – meil on vaja, et ta selle ühenduse lõhuks, et ta näitaks, mis on selles problemaatilist; mis sisaldub kujutises, mida ei ole võimalik taandada lihtsale metafoorsele ühendusele?Täpselt seda kogu oma ülesehitusega, tehnikaga “Road to Nowhere” minuga tegi – ei eksisteeri selliseid asju nagu elu ja kunst, mida on võimalik omavahel ühendada; film ei esita ei elu ega kunsti, midagi enesest väljaspoolset, vaid omaenese lahtirullumis-valmimisprotsessi. Shannyn Sossamoni mängitud näitlejanna ja selle näitlejanna mängitud Velma saavad Mitchell Haveni filmis omavahel segatud, omandavad identiteedi, mida ei suuda jälgida peakangelanna isegi – selletõttu, et film ei ole suuteline jäädvustama reaalsust ja seda representeerima. Kõik liigutused viivad vältimatu hävinguni kuna film on iseenese võimatus. Jõuda tõeni, mida kõik tegijad siin ihaldavad, mis on seatud eesmärgiks – luua digitaalne reaalsus, mis vastaks tegelikkusele.Seoses tegelikkuse ja filmiga kehtib sama lugu, mis (tõlgendus)keele ja filmi kokkupuutes: film, kui üritab esitada tegelikkust nii, nagu see on, taandab selle kujutisele, sulgeb välja kõik sellest väljaspoolse – ning seetõttu paratamatult luhtub. Seetõttu Film ei saa endale eesmärgiks seada reaalsuse taasloomist, vaid uue reaalse konstrueerimise, mis toimib kujutiste ja filmiloogika kaudu. Ülemises stseenis tuleb Bruno hoogsalt saladust paljastama, peategelannat vahistama ning võtab kaasa relva. Lastes peategelanna maha, halab mees: “Keegi ei pidanud haiget saama!” Ja talle vastatakse: “Poleks pidanud relva võttele tooma …” Kui me hakkame siit otsima kujutiste tagust süžeed (või faabulat, kuidas keegi neid kasutab), jõuame paratamatult omadega tupikusse – sellist asja lihtsalt ei eksisteeri. Kujutistest väljaspoolset ja neile eelnevat ELU, KUNSTI, REAALSUST, mis moodustaksid ühtse metafoorse terviku, ei ole võimalik tunnetada, sest neid ei ole – neile saab vaid viidata filmi kujutustesüsteemi siseselt. Illusion is the first of all pleasures. See ei ole reaalsus, vaid Reaalne, nagu ütleks teate-küll-kes.*

* Hakkasin just süvenenumalt lugema Deleuze’i “Cinema” teist osa, mida enne olin vaid põgusalt sirvinud, nii et ilmselt võivad ka tulevased postitused tema poolt veidi nakatunud olla …

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s