Lühivaatamised 2-12

Jules et Jim (1962)

Francois Truffaut meistriteos armastusest, ihast, elust, surmast. Kolm noort kohtuvad Pariisis. Kaks sõpra, Jules (Oskar Werner) ja Jim (Henri Serres) armuvad Catherine’i (Jeanne Moreau). Jules saab väljavalituks, peale esimest maailmasõda kolivad armastajad maamajja, eostavad lapse ja kutsuvad Jimi külla. Järgneb isegi 50 aastat hiljem piisavalt uudne armastusfilm, milles naine keeldub laskmast ennast paika panna, keeldub laskumast kellegi iha objektiks, keeldub igavlemast. Catherine on impulsiivne ihaleja, kes valib omale voodikaaslasi, kuidas ise soovib. Kuid selle seikluslikkuse kaudu ei kao filmist sugugi armastus, seda ei taandata järjestikustele voodiseiklustele, vaid pigem ülendatakse millekski kättesaamatuks, millekski, mida on tarvis otsida, milleni on tarvis püüelda kogu elu – ja selle otsingu võib peatada vaid surm. Armastus ja elu käivad käsikäes, kuid see jalutuskäik on mõnigi kord justkui kadalipust läbi roomamine, muutudes talumatuks, väljakannatamatuks; kutsudes esile, tuues lähemale selle piiri, mis on ainsana võimeline elu-armastuse ühendusele mõõtu andma. “Me mängisime eluga ja kaotasime,” teatab Jim; kuid Truffaut võitis: meisterlik, soe, seikluslik, südamlik elu ja armastuse ülendus, ühendus ja katkestus.

Kureopatora (1970)

Jah, tegemist on veidruse ja traagika vahel laveeriva animatsiooniga; huumori ja draama piiri peal tasakaalu hoidva “ajaloo”filmiga (mida on näha ka kõrvalolevalt pildilt, neid jutumärke st). Niisiis, tõsised stseenid, milles karakterid avaldavad armastust, reedavad teineteist, vannuvad truudust jne on hakitud, katkestatud nägemuste poolt, mis ei ole mitte niivõrd koomilised kui nägemuslikud, sürrid. Need vahepalad muudavad ka ülejäänu veidramaks, jätavad mulje, et tegemist on millegi ainulaadse ja täiesti omapärasega; kultuseksperimendiga animatsiooni vallas – kuid õigupoolest on enamik filmist üsna tavapärane ajalooline seiklus, peaosas kuulus Kleopatra. Soovitan vaadata ise hägu sees istudes; palavikus, pohmakas, purjus või pilves – siis tundub kogu kompott palju värvikam kui ta on. Meelde jääb sürrealistlik seiklus antiikses maailmas ja sinu peas.

All the Boys Love Mandy Lane (2006)

Tegemist jälle kord ühe noorteõudukaga. Mandy Lane (Amber Heard) on üle suve muutunud üliväga ihaldatavaks ja absoluutselt iga kutt koolis soovib tema süütuse murda. Kuid Mandy ei anna alla. Otsustavad siis mõned sõbrad kutsuda Mandy rantšosse pidu pidama ja voodit ragistama, kuid asjad hakkavad valesti minema, inimesed hakkavad surema jne. Ma ei tea, jah, müsteeriumi selles filmis nagu õieti pole – tapja on üsna algselt selge, stsenaarium on juba enne kui poole pealt paigas, kuid midagi nagu selles filmis oleks, mis pani mind üllatavalt nautima, kaasa elama. Hoolimata kõigest säilis pinge kuni lõpuni, mind hoiti pidevalt diivani otsal ning – vähesed filmid suudavad õigupoolest panna kaasa, ühes koos tundma (pea)tegelasega ja luua sedavõrd karistustväärivad … teismelised.

J. Edgar (2011)

Jällekord üks biograafia … mis ei anna suurt midagi, ei loo suurt midagi: ainult võimaluse ühel staarnäitlejal lesida omaenese loorberite sees ja teha seda, mida ta on juba mitmeid kordi teinud. “J. Edgari” puhul muidugi tegelikult kahel – lavastaja Clint Eastwood lisaks Leonardole. J. Edgar Hoover kui piinatud, valelik, suurustleja, enesehaletseja, memmekas jne. Leonardos võib olla potentsiaali; koos Scorsesega ja Boyle’iga on ta selle täitmisele üsna lähedale jõudnud, kuid siin taas tagasilöök: Eastwood paneb ta taaskord mängima sisemiselt mädanenud ja mitte midagi ütlevat (ainult valetavat, eksole) tegelast, kellel ei ole maailmas enam paremat teha kui enese armetu seisukorra üle mõtteid mõlgutada. Ehk on mõlemal staaril veel aega loorberite keskelt välja ronida? Eks näeme.

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s