Oleks mul neli dromedari …

Avec ses quatre dromadaires
Don Pedro d’Alfaroubeira
Courut le monde et l’admira.
Il fit ce que je voudrais faire
Si j’avais quatre dromadaires.

Guillaume Apollinaire, Le Dromadaire

1977. aastal avaldas Susan Sontag esseekogu “Fotograafiast“; 1980. aastal ilmus Roland Barthes’i “Helekamber” – kaks äärmiselt mõjukat teksti fotograafiast, mida ikka ja jälle tsiteeritakse, kasutatakse uurimistöödes ning mis ei tundu vananevatki, ehkki ammuilma seisame silmitsi digikujutiste pealetungiga. Ehk aga ei muudagi tehniliste võimaluste teisenemine ja avardumine kujutise olemust niivõrd palju, kui oleme harjunud arvama? Ehk on siiski tegemist fotoga tema pärisomases olemuslikkuses?

1936. aastal ilmus Walter Benjamini kuulus essee “Kunstiteos mehhaanilise reproduktsiooni ajastul”, mis vaatamata hoiatusele, et mehhaanilises taastootmises kaotab kunst oma aura, oli sunnitud tunnistama, et “fotograafiline reproduktsioon suudab teatud protsesside – nagu suurendus ja aeglustus – toel haarata kujutisi, mis loomulikust nägemisulatusest välja jäävad.” Vaatamata oma “objektiivsusele” (Barthes: foto jäädvustab selle, mis oli) ja reprodutseeritavusele tundub fotograafias siiski sisalduvat teatud müstilisus: mis on ikkagi see, mida me vaatame; mis on see, mida kaamera jäädvustab? Fotokujutis, olgugi et ta näitab seda, “mis oli,” loob samaaegselt oma näidatavaga distantsi, tirib meid sellest eemale, annab teada, et me ei ulatu kunagi selleni, mida näeme. Seda veidram on, et oleme harjunud argist fotokujutiste voolu (uudistes, facebookis, tänavareklaamides, jne) tajuma kujutatavate kohaloluna. Foto üheaegselt lähendab ja distantseerib, muudab tajutavaks eelnevalt tajumatu ning varjab selle, millele muidu ehk oleksime tähelepanu pööranud.

1966. aastal ilmus Chris Markeri “Si j’avais quatre dromadaires“, film fotodest. Kahes mõttes: nii film pildistamisest ja fotode vaatamisest kui ka fotodest tehtud. “Fotograaf ja tema kaks sõpra vaatavad ning kommenteerivad 1956. kuni 1966. aastani pea et igal pool maailmas tehtud fotosid.” – ütleb filmi sissejuhatav tekst. Tegemist on ühtaegu reisipäevikuga kui ka esseega fotokujutise olemuse üle, esseega, mis annab mitmeidki juhiseid nii Sontagi kui ka Barthes’i tekstidele ning millel on viimaste ees see eelis, et tegemist on visuaalse esseega, mis kirjeldamise asemel näitab ja lubab kogeda. Aga taaskord, mida me kogeme? Vaadates kujutisi, “me ei osale mitte kujutatavate (inimeste) elus ja surmas, vaid (kõigest?) kujutiste elus ja surmas.” Kuidas seda tõdemust tõlgendada? Kas kujutatav kaob meie kogemusest, meie kaastundest niipea kui kaob kujutis? Kui Marker vahetab meie pilgu all ühe kujutise teise vastu, kas eelneval kujutatu haihtub või asetub kõigest teise konteksti, milles temaga suhestuda? Või ei ole kujutatav (vastupidiselt Barthes’i arusaamale) kunagi päriselt kohal ning ainus, mida tajume, on kujutis? Neile küsimustele ei ole võimalik lõplikult vastata ning ega Marker ei vastagi; ta sunnib meid kogema kujutiste vaheldumist, millest voolavad läbi linnad, kuhu me kunagi ei satu, inimesed, kellega me kunagi ei kohtu ning kes on ehk juba surnud, loomad, keda meil kunagi ei õnnestu väärkohelda, maastikud, mida me kunagi ei maali. Võib-olla on kujutis tõepoolest vaid “hauakivi inimesele”, mis takistab loomast suhet konkreetse inimesega. Ülesvõte ei tähenda ehk küll hinge varastamist, kuid vahest tähendab ta mitte-suhte kehtestamist: järgnevalt on mul võim(e) sind (kaugelt) vaadelda, selmet sinuga suhestuda. Võib-olla on sel 1966. aasta filmil nii mõndagi öelda isegi selle kohta, kuidas toimib tänapäeval (haledate) kujutiste kaudu kaastunde otsimine.

vlcsnap-2017-04-21-23h08m07s681vlcsnap-2017-04-21-23h09m23s046vlcsnap-2017-04-21-23h27m20s741vlcsnap-2017-04-21-23h47m57s054vlcsnap-2017-04-21-23h49m59s472vlcsnap-2017-04-21-23h54m25s763vlcsnap-2017-04-21-23h55m20s703vlcsnap-2017-04-21-23h56m13s237

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s